Wodiczko w Tokio

W tokijskim Mori Art Museum podczas wystawy „Future and the Arts: AI, Robotics, Cities, Life – How Humanity Will Live Tomorrow”, poświęconej wizjom przyszłości człowieka w twórczości artystów pracujących na pograniczu sztuk wizualnych i nowych technologii, będzie można zobaczyć efekty współpracy polskiego nestora tej dziedziny, Krzysztofa Wodiczko, oraz Rafaela Lozano-Hemmera.

Projekt, realizowany przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza, będzie kolejną już prezentacją w Japonii twórczości znanego ze swojej zaangażowanej postawy artysty.

Krzysztof Wodiczko mieszka i pracuje w Nowym Jorku, Bostonie i Warszawie, udzielając się także dydaktycznie jako profesor Uniwersytetu Harvarda oraz warszawskiej ASP. Z wykształcenia projektant, wykorzystuje doświadczenie inżynieryjno-projektowe do poszerzania możliwości sztuki, co jest widoczne zwłaszcza w jego wcześniejszych pracach z lat siedemdziesiątych. W późniejszym okresie zwrócił się ku problemom społecznym, poruszając kwestie ludzi pokrzywdzonych, pozbawionych prawa głosu, znajdujących się na marginesie społeczeństwa, a także traumatycznego balastu historii. Powraca do nich w realizowanych od początku lat osiemdziesiątych na całym świecie monumentalnych projekcjach w przestrzeni miejskiej. Jedną z takich prac, przygotowaną przez Wodiczkę w 1999 roku, w 54. rocznicę zrzucenia bomby atomowej na Hiroszimę, była projekcja z nagraniami ofiar wybuchu na upamiętniającym tragedię pomniku.

Artysta jest laureatem licznych nagród, między innymi Hiroshima Art Prize (1998), Kepes Arts Prize (2004) i Nagrody im. Katarzyny Kobro (2006), otrzymał też medal Gloria Artis (2009) przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Prezentacja prac Krzysztofa Wodiczki w Mori Art Museum wpisuje się w obchody 100. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią.

Źródło: materiały prasowe, Culture.pl, oprac. PP, AW, 19.11.2019